| کد مطلب: ۱۵۷۴۸

غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر تهران:

تشکیل استان تهران شرقی و غربی طرحی پوپولیستی است

تشکیل استان تهران شرقی و غربی طرحی پوپولیستی است

غلامرضا انصاری معتقد است:«مطرح شدن موضوع تشکیل استان تهران شرقی و غربی یک طرح پوپولیستی است و در صورت عملیاتی و اجرایی شدن موفقیتی را به همراه نخواهد داشت.»

غلامرضا انصاری که در کارنامه کاری خود استانداری مازندران را در دولت اصلاحات دارد و همچنین نماینده شورای شهر تهران در دوره چهارم بوده، در گفت‌وگویی که با روزنامه هم‌میهن انجام داده، معتقد است:«مطرح شدن موضوع تشکیل استان تهران شرقی و غربی یک طرح پوپولیستی است و در صورت عملیاتی و اجرایی شدن موفقیتی را به همراه نخواهد داشت.»

*‌برای افزایش تقسیمات کشوری آیا نیاز به بسترسازی وجود دارد؟ با توجه به تجربه‌ای که شما در شناخت از تهران به واسطه حضور در شورای شهر دارید، آیا چنین بستری برای تقسیم تهران وجود دارد و آماده‌سازی صورت گرفته است؟

متاسفانه، دولت سیزدهم دولتی ضعیف است و فکر می‌کند که با افزایش تشکیلات اداری می‌تواند مشکلاتش را حل کند. تشکیل استان جدید از دل استانی بزرگ می‌تواند توجیه نسبی داشته باشد، به این دلیل که پراکندگی و فاصله شهرها زیاد است و این گستردگی باعث می‌شود که رسیدگی مرکز استان به شهرهایی که فاصله‌شان زیاد است، دشوار شود؛ اتفاقی که در دولت اصلاحات درباره خراسان بزرگ رخ داد و یا پیش از آن در دولت مرحوم هاشمی درباره استان مازندران صورت گرفت و استان گلستان تشکیل شد.

تشکیل آن استان‌ها توجیه خاص خود را داشت اما برای تهران این جداسازی توجیه ندارد و قطعاً این موضوع به ضرر قسمت جداشده از تهران خواهد بود چون امکانات مالی که در تهران وجود دارد، گسترده است. خیلی از خدماتی که در تهران وجود دارد، با شهرهایی که بحث جدا شدن آنها مطرح شده، خدماتی مشترک هستند. اگر مدیر توانمندی، مدیریت شهری در تهران را برعهده داشته باشد می‌تواند از ارزش افزوده مناطق برخوردار برای مناطق کمتربرخوردار استفاده کند. با این جداسازی مشکلات مردم آن منطقه جدید جداشده چند برابر خواهد شد و مشکلی را بر مشکلات قبلی که وجود داشت خواهد افزود.

*‌به نظر شما این تصمیم در صورت اجرایی شدن، چقدر احتمال تحقق در این دولت و تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

باید توجه کرد که دولت در این ماه‌های اخیر مشکلات و چالش‌های زیادی دارد. از یک سمت مشکلات اقتصادی مردم حاد شده و از سمت دیگر ما با مشکل رابطه دولت – ملت روبه‌رو هستیم و عملاً می‌بینیم که دولت سیزدهم پایگاه و سرمایه اجتماعی بالایی ندارد؛ در چنین شرایطی ایجاد استانی جدید در تهران می‌تواند چالش‌های جدی و جدیدی را برای دولت مستقر ایجاد کند و قطعاً توفیقی نخواهد داشت.

‌*اینکه گاهی وعده تشکیل استانی جدید داده می‌شود، چه تعریف و جایگاهی دارد و اصولاً چرا سیاستمدارانی که در قدرت حضور دارند، چنین وعده‌هایی را می‌دهند؟ این موضوع درباره تشکیل استان تهران شرقی و غربی چطور است؟

نکته‌ای که می‌توان گفت این است که تشکیل یک استان جدید نیاز به طرح و برنامه‌ای جامع دارد اما موضوعی که پیرامون تشکیل استان تهران شرقی و غربی می‌توان اشاره کرد این است که به نظر می‌رسد پشت این موضوع نگاهی پوپولیستی قرار گرفته و بحث کارشناسی مطرح نیست. باید توجه کرد که زمانی یک دولت می‌تواند دولتی کارآمد به شمار آید که دولت کوچک باشد.

اگر دولت برنامه، توانمندی و تخصص لازم را داشته باشد، با اختیارات قانونی‌ای که می‌تواند به مدیران مناطق دهد، قطعاً حل مشکل را به همراه خواهد داشت و دیگر نیازی به گسترده‌تر شدن ساختار دولت نیست.

ما یک مشکل ساختاری دیگری که داریم بحث انتخابات است. در همه جای دنیا انتخابات مبتنی بر احزاب سیاسی است اما در ایران اجازه رشد احزاب داده نشده و این موضوع باعث می‌شود که شاهد طرح چنین مسائلی باشیم و برای جلب توجه و رای گرفتن بدون اینکه به زمینه‌های یک موضوع توجه شود، این موضوعات را مطرح می‌کنند. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی