| کد مطلب: ۱۵۶۹۷

«مردم‌سالاری» بررسی کرد؛

مجلس دوازدهم با عجایب فراوان

مجلس دوازدهم با عجایب فراوان

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی به روند انتخابات مجلس دوازدهم و عجایب و رکوردهای آن پرداخت.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه آینده در حوزه‌هایی که سرنوشت آنها در مرحله اول مشخص نشده است، برگزار خواهد شد و برخلاف دور اول که باید نامزدها حداقل ۲۰ درصد آرا را برای ورود به پارلمان کسب می‌کردند، در این دوره هر نامزدی بیشترین آرا را کسب کند وارد مجلس دوازدهم خواهد شد.

روند برگزاری انتخابات

روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به نیمه اول سال گذشته برمی‌گردد و زمانیکه دولت لایحه اصلاح قانون انتخابات را به مجلس ارایه کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر برنامه هفتم توسعه و اتمام آن در صحن مجلس، نمایندگان بی درنگ بررسی اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار دادند و شورای نگهبان نیز بلافاصله بعد از بررسی، آن را تایید کرد تا وزارت کشور رسما زنگ آغاز انتخابات را بزند.

وازت کشور در همان ابتدا از نامزدها خواست که قبل از ثبت نام رسمی پیش ثبت نامی داشته باشند تا مراجع 6 گانه از جمله وزارت علوم صحت موارد اعلامی مانند مدرک تحصیلی را بررسی کند.

بعد از آن از نامزدها خواسته شد که رسما ثبت نام کنند و بعد از آن هیات‌های اجرایی وارد بررسی صلاحیت‌ها شدند که ردصلاحیت‌های صورت گرفته در تاریخ انقلاب اسلامی بعد از انتخابات مجلس چهارم بی نظیر بود. پس از آن هیات‌های نظارت دوباره صلاحیت‌ها را بررسی کردند و سپس دوباره هیات مرکزی نظارت در شورای نگهبان بررسی افراد متشاکی را بررسی کرد. در نهایت انتخابات مجلس هفتم اسفندماه سال گذشته کم رمق و خالی از هرگونه رقابت میان جریان‌های سیاسی برگزار شد.

رکوردهای انتخابات مجلس دوازدهم

اولین رکورد و مهترین آن عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای بود که این دوره کمترین میزان مشارکت مردم در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی را ثبت کرد. به شکلی که در تهران کمترین میزان مشارکت و در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان مشارکت ثبت شد. البته همیشه این استان در میزان مشارکت بیشترین افراد را داشت و حتی در برخی از موارد این تعداد بیشتر از ۱۰۰ درصد نیز می‌رسید.

در عین حال استان‌های تهران و البرز کمترین میزان مشارکت داشتند که همواره این جایگاه میان این دو استان متغیر بوده است.

موضوع رد صلاحیت‌های گسترده باعث شد که در تهران جبهه‌ها و احزاب جدید مانند قارچ سردربیاورند به شکلی که حداد عادل رئیس اصولگرایان از آنها به تعبیر پاجوش استفاده کرد.

که از آن جمله می‌توان به لیست‌های صدای ایران و امنا اشاره کرد که هرکدام نامزدهای خود را از احزاب اصولگرا و بعضا تندرو معرفی کرده بودند.

لیست‌های مختلفی از گروه‌های متفاوت اصولگرایی در نبود رقیب اصلاح طلب خود، در هر جایی خود نمایی می‌کرد و همه انها دایه دار رهبری جریان اصولگرا بودند. اما اصلاح طلبان در تهران هیچ لیستی ندادند و در شهرستان‌ها نیز حمایت از نامزدهای خود را به احزاب اصلاح طلب سپردند.

همین موضوع باعث شد که اصلاح طلبان روبه حمایت از نامزدهای استان‌های دیگر بیاورند و در برخی از شهرها نیز نامزدهای آنان در همان مرحله اول وارد مجلس شدند.

اما برخی از نامزدهای اصولگرایی نیز مانند جواد کریمی قدوسی از مشهد و محمدرضا باهنر از کرمان و محمدباقر نوبخت از رشت نتوانستند در همان مرحله اول آرای لازم را برای حضور در پارلمان کسب کنند.

برخی از اصولگرایان نیز در غیاب اصلاح طلبان حوزه انتخابیه خود را عوض کردند و در تهران نامزد شدند که از ان جمله می‌توان به علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان و حسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد اشاره کرد.

تعداد نامزدهای مرحله دوم

در مرحله اول انتخابات، تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد و ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند.

از میان ۲۴۵ منتخب مجلس آینده، ۱۰۳ نفر؛ یعنی ۴۲ درصد، سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید؛ یعنی ۵۸ درصد، راهی مجلس می‌شوند تا ۴ سال به عنوان موکل حوزه‌های انتخابیه خود، بر صندلی‌های ساختمان هرمی شکل پارلمان تکیه زنند.

پیش از این محمدرضا باهنر با هفت دوره نمایندگی بیشترین حضور در پارلمان را داشت ولی پس از رای آوری محمد مهدی مفتح از حوزه تویسرکان با ۸ دوره حضور در مجلس باسابقه ترین نماینده مجلس دوازدهم خواهد بود.

آرا شاوردیان، شارلی انویه تکیه، همایون سامیه‌یح نجف آبادی، از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس یازدهم، توانستند بار دیگر در پارلمان دوازدهم نیز حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، باید از اولین زن در میان اقلیت‌های مذهبی نام برد که توانست به عنوان منتخب مردم خود قدم در ساختمان بهارستان بگذارد. او بهشید برخوردار نماینده زن زرتشتیان است که توانست کرسی پارلمان را از آن خود کند.

ترکیب سیاسی مجلس

در مجلس دوازدهم علارغم اینکه بازهم اصولگرایان اکثریت را در دست دارند، برخی اصلاح طلبان نیز به مجلس راه یافتند که از ان جمله می‌توان به مسعود پزشکیان از تبریز، غلامرضا نوری قزلجه از بستان آباد، سیدفرید موسوی از مراغه، غلامرضا تاجگرون از کهگیلویه اشاره کرد و امید است با حضور این افراد بتوانند فراکسیونی اقلیت اما قوی را تشکیل دهند.

در همین حال برخلاف دوره‌های گذشته که فرد اول تهران به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌شد این بار محمدباقر قالیباف نفر سوم تهران شد و نفر اول محمود نبویان عضو جبهه پایداری بود که در تهران در همان مرحله اول اکثریت آرا را کسب کرد و به عنوان نفر اول تهران به مجلس راه یافت.

مرتضی آقا تهرانی دیگر عضو جبهه پایداری نیز در منتخبان مرحله اول بود که وارد مجلس شد. از دیگر عجایب این دوره انتخابات حضور ثابتی مجری تلویزیون در منتخبان شهر تهران است که در لیست پایداری قرار گرفته بود و وی نیز توانسته وارد مجلس شورای اسلامی شود.

حال به این تفاسیر به نظر می‌رسد که رقابت اصلی بر سر صندلی ریاست مجلس آینده باشد، جایی که از هم اکنون افراد بسیاری دندان تیز کرده اند که آنرا تصاحب کنند. در طی روزهای گذشته خبر از رایزنی با نمایندگان منتخب برای ریاست قوه مقننه شنیده می‌شود. حتی دولتی‌ها در طی روزهای گذشته با انتقادات گسترده از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره گزارش‌های تحلیلی آن در زمینه بودجه سعی در تاثیرگذاری بر روند انتخاب رئیس مجلس دارند. منوچهر متکی، حمید رسایی، محمود نبویان، محمدباقر قالیباف و مجتبی ذوالنوری در صدد هستند تا نمایندگان منتخب را ترغیب کنند که در زمان تعیین رئیس مجلس به آنها رای دهند و آنها را جزء سران نظام کنند. برخی نیز بر این اعتقادند که در نهایت دوباره قالیباف رئیس مجلس خواهد شد و حتی شنیده شده است که قالیباف برای اینکه آرای فراکسیون اقلیت را نیز داشته باشد پیشنهاد نایب رئیسی اول را به مسعود پزشکیان کرده است که درنهایت باید دید که در هفته دوم تشکیل مجلس دوازدهم نام چه کسی از گلدان‌های رای پارلمان خارج می‌شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی