| کد مطلب: ۱۵۳۳۷

اعتماد به نفس کجاست؟

عنوان و موضوع سرمقاله هفته گذشته هم‌میهن «دولت کجاست؟» بود. این سرمقاله دو‌ محور اصلی داشت؛ اول وجود مسائل گوناگون و مهم در کشور. مسائلی که از نظر ما و مردم، وضعیت کنونی آنها با وعده‌هایی که دولت داد هیچ‌گونه سازگاری ندارد. دوم نیز ضرورت پاسخگویی به این مسائل است. چه‌بسا با پاسخ‌های مناسب رفع ابهام گردد. به همین دلیل با برشمردن موضوعات بسیار گوناگون و مهم مردم، درخواست کردیم که آقای رئیس‌جمهور یا هر کدام از اعضای هیئت دولت فرصتی را برای گفت‌وگو و پاسخگویی با روزنامه فراهم کنند بلکه رفع ابهام شود. انتظار داشتیم که این درخواست طبیعی با نظر مساعد مواجه شود و در اولین فرصت، این گفت‌وگو اجرایی گردد.

متاسفانه به‌جای پذیرش این خواست مدنی، روز گذشته خبرگزاری دولت خبری را منتشر کرد که مطابق آن رئیس محترم شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت این خبرگزاری، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: «آنها که می‌گویند نقش دولت کجاست... وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمان‌بر است...» سپس به برخی اقدامات دولت محترم اشاره کرده‌اند که فعلاً موضوع این سرمقاله نیست.

واقعیت این است که سیاست اطلاع‌رسانی دولت محترم در حد صداوسیما است. به عبارت دیگر یکسویه به قاضی رفتن ویژگی آن است. چنین سیاستی بازتابی از فقدان اعتمادبه‌نفس است. اتفاقاً ما هم همین را گفتیم و این امکان را فراهم کردیم که به عنوان روزنامه منتقد دولت بهترین فرصت را در اختیار دولت محترم قرار دهیم تا از یک رسانه مستقل به تشریح دستاوردهای دولت بپردازند. انتشار یکسویه و گزینشی این دستاوردها در خبرگزاری دولت اثر مثبتی ندارد سهل است که بازتاب منفی هم دارد.

مسئولین محترم باید بدانند که فقط در یک گفت‌وگوی چالشی و البته کاملاً محترمانه و منطقی است که به حقیقت عملکرد دولت نزدیکتر می‌شویم. پاسخ هم‌میهن را در ایرنا نمی‌دهند. همچنان که پاسخ ایرنا را در هم‌میهن نمی‌دهند. البته این حق دولت است که هر جایی دوست‌ داشت پاسخ دهد ولی نباید انتظار داشته باشد مردم و سایر رسانه‌ها هم آن را بپذیرند.

برای نمونه شما رسیدن به تورم ۳۰ درصد(البته هنوز نرسیده‌اید، انتظار دارید برسید که قطعاً نخواهید رسید و تورم فروردین‌ماه نشانه‌ای از این ادعا است) را موفقیت می‌دانید درحالی‌که آقای وزیر اقتصادِ شما پیش از تصدی این پست گفت اگر هیچ کاری نکنیم تورم کنونی(آن زمان حدود ۳۸ درصد بود) ۱۵ درصد کم خواهد شد. درحالی‌که ایشان آمدند و تورم به بالای ۴۵ درصد براساس گزارش مرکز آمار و بالای ۵۰ درصد براساس گزارش بانک مرکزی رسید. حالا پس از سه سال رسیدن به تورم نقطه به نقطه بالای ۳۰ درصد را دستاوردسازی می‌کنند.

دولت محترم حتی خلاقیت در تولید مفاهیم و اصطلاحات را نیز ندارد. آواربرداری را قبلاً دیگران مصرف کرده‌اند. همچنین دوستان همین دولت هنگامی که در مصدر ریاست قوه قضائیه قرار گرفتند آنچه را که تحویل گرفتند، ویرانه معرفی کردند ولی روزی که رفتند امثال سعید مرتضوی را بر دادستانی تهران حاکم کردند تا حتماً چنان فردی آن ویرانه را آباد کند!! درستی یا نادرستی آواربرداری مسئله مردم نیست.

فرض هم کنیم درست است فقط در چند خط و نه چند هزار صفحه بفرمایید اگر روزی توانستید آواربرداری را تمام کنید نقشه راه شما برای ساختن این زمین خالی چیست؟ چشم‌انداز دارید؟ آن را بنویسید. در سخنان خود بازتاب دهید. لطفاً به سدسازی در سریلانکا ارجاع ندهید اول درباره بلوچستان حرف بزنید. از چای دبش بگویید. از تحقق وعده‌های داده‌شده و...

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی