| کد مطلب: ۱۵۷۳۱

شنا در بارداری باید به چه صورتی باشد؟

شنا در بارداری باید به چه صورتی باشد؟

آیا شنا در بارداری ضرر دارد؟ زمانی که یک خانم باردار می‌شود از انجام یکسری از موارد باید خودداری کند.

یکی از مواردی که همیشه مورد پرسش است شنا برای زنان باردار است که آیا شنا برای جنین دارای ضرر است یا خیر؟ اگر شما هم اخیرا متوجه شده اید که باردار هستید، با ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد ضرر داشتن شنا برای خانم های باردار اطلاعات کسب نمایید.

آیا شنا یک ورزش ایمن برای خانم های باردار است؟

مطابق با نظر پزشکان، می‌توان در دوران بارداری شنا کرد و این ورزش در این دوران ایمن است. حتی پزشکان حوزه مامایی و زایمان هم از تاثیرات مثبت شنا در بارداری صحبت کرده اند و این ورزش را توصیه نموده اند.  البته مواردی مانند غواصی، شیرجه، اسکی یا استفاده از پارک آبی یا موارد مشابه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. همچنین در هنگام بارداری انجام تمام سبک های شنا مناسب نیست برای مثال انجام شنای پروانه به دلیل درگیر کردن عضلات شکم و کمر برای مادر و کودک مفید نیست. با توجه به اینکه شرایط خانم های باردار با هم متفاوت است، تشخیص اینکه کدام سبک شنا برای فرد مناسب است و کدام مضر است به عهده پزشک فرد است. عمدتا سبک های شنای کرال پشت، دوچرخه، کرال جلو و شنای غورباقه برای خانم های باردار مضر نیستند. البته شنای غورباقه برای خانم های دارای کمردرد و گردن درد مناسب نیست.

افرادی که با روش لقاح مصنوعی باردار شده اند دارای محدودیت هایی در فعالیت کردن هستند اما جالب است بدانید که این افراد هم می‌توانند از ورزش شنا استفاده کنند. شنا برای حفظ سلامت و تناسب اندام و افزایش قدرت هوازی مادر مفید است. دلیل این که شنا برای مادران باردار ضرر ندارد این است که فشار زیادی بر بدن و خصوصا ناحیه شکم وارد نمی‌کند. حتی در ماه های آخر بارداری نیز می‌توان شنا کرد.

محدودیت های شنا برای افراد دارای شرایط خاص

شنا به طور کلی برای مادران باردار مفید است اما برای افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، ممنوع خواهد بود. شنا برای این افراد ممکن است دارای عوارض باشد در نتیجه بهتر است با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید وی اقدام به شنا کردن بنمایند.

نکات مهم در مورد شنا در دوران بارداری

افرادی که دارای شرایط خاص هستند و یا افرادی که شرایط نرمال دارند هر دو گروه باید هنگام شنا کردن نکات خاصی را رعایت کنند تا به طور ایمن شنا کنند و تجربه لذت بخشی از ورزش داشته باشند.

  • در مناطق امن مانند استخر شنا کنید
  • به استخر هایی که دارای آب پاکیزه هستند مراجعه کنید
  • در استخر هایی شنا کنید که دارای درجه مناسبی از دمای آب هستند. شنا کردن در آب گرم دمای بدن را بیش از حد بالا می‌برد. در دوران حاملگی حداکثر دمای مجاز برای بدن 39 درجه سانتیگراد است. رعایت این مورد در سه ماهه اول بارداری دارای اهمیت بیشتری است زیرا در صورت عدم رعایت ممکن است باعث بروز ناهنجاری های جنین شود. همچنین احتمال سقط جنین نیز وجود دارد.
  • شنا کردن در آب های سرد دارای خطر است زیرا دمای پایین باعث بالا رفتن احتمال شوک برای بدن می‌شود یا اینکه مادر را بیمار خواهد کرد. هر دو اتفاق برای جنین مضر است.
  • به دلیل بالا بودن وزن مادر باید از شنا کردن های طولانی خودداری شود و حداکثر شنا تا 20 دقیقه محدود شود.

برای تهیه بلیط استخر های پاکیزه از سایت پولتیکت اقدام نمایید.

مزیت های شنا در دوران بارداری

شنا کردن یک ورزش است و منجر به حفظ سلامت بدن خواهد شد. اکثر پزشکان شنا در بارداری را توصیه می‌کنند و تعدادی از مزایای شنا به ترتیب زیر هستند:

  • خواب شبانه در دوران بارداری سخت است و یک ورزش هوازی مانند شنا باعث خواب راحت تر خواهد شد.
  • افزایش وزن ایجاد شده در دوران بارداری باعث بروز التهاب و درد می‌شود. آب برای درمان این درد ها یک مسکن عالی است.
  • شنا کردن باعث بهبود استقامت بدن می‌شود و عضلات قلب و ریه مادر را تقویت می‌کند و زایمان را برای مادران با سن پایین و یا سن بالا راحت می‌کند.
  • در دوران بارداری استرس و فشار های روحی به مادر وارد می‌شود که این با شنا کردن برطرف خواهد شد.
  • شنا کردن ماهیچه ها را تقویت می‌کند و از خم شدن شانه و ستون فقرات جلوگیری می‌کند در نتیجه دردهای گردن و کمر کاهش پیدا می‌کند.
  • شنا با آماده سازی لگن زایمان طبیعی را آسان خواهد کرد.

برای تهیه بلیط استخر تبریز یا سایر شهر های ایران از سایت پول تیکت خرید و رزرو را انجام دهید تا با قیمت مناسب استخر استانداردی را انتخاب نمایید.

مضرات شنا کردن در دوران بارداری

مضرات شنا کردن به دلیل نامطلوب بودن محل شنا از جمله آلوده بودن آب استخر ایجاد می‌شوند. ضرر های احتمالی شنا کردن برای خانم های باردار عبارت از موارد زیر هستند:

  • استفاده از سونا و جکوزی در دوران بارداری ممنوع است زیرا باعث تنگی نفس خواهد شد.
  • کلر بیش از حد آب استخر یا آب آلوده می‌تواند باعث عفونت دهانه رحم شود. به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری از استخر های روباز و پاکیزه استفاده کرد.
  • بیماری در اثر میکروب های آب خصوصا در استخر های عمومی که افراد مختلفی از آن استفاده می‌کنند.
  • شنا کردن به مدت طولانی و یا انجام سبک های سنگین شنا باعث آسیب به مادر و کودک خواهد شد و این اشکال به صورت خونریزی از واژن، سردرد، سرگیجه، کاهش حرکت جنین و ضعف شدید خود را نشان خواهد داد.

جمع بندی

در این مقاله بیان شد که شنا کردن استاندارد برای خانم های باردار ضرر ندارد و اصول شنای صحیح برای آن ها بیان شد. همچنین بیان شد که در صورت رعایت نکردن این موارد و یا استفاده از استخر های نا مناسب چه مضراتی را در پی خواهد داشت. افرادی که دارای شرایط خاص هستند باید با پزشک در مورد شنا مشورت کنند اما افراد عادی بهتر است با پزشک مشورت کنند تا از انجام سبک هایی که برای فرد مضر است جلوگیری شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی